Förlossningsberättelsen!!

Värkarna började natten till fredagen den 20 kl 2 på natten, hade 2-5 minuter emellan värkarna , så jag gick upp och la mig i soffan och klockade värkarna medans Sebbe fortsatte att sova..!
Värkarna höll i sig så i ett par timmar och när Sebbe gick upp så frågade han om det var lönt att sticka till jobb eller inte men jag sa till han att sticka så ringde jag ifall vi skulle åka in och när Sebbe stack var det 7-11 minuter mellan värkarna så jag väntade mig att dem skulle försvinna..!!
Efter 3 timmar kom Sebbe hem från jobb igen , han var så nervös och stirrig att han ej kunde jobba så cheferna hade skickat hem honom igen och då var det fortfarande lika lång tid mellan värkarna så vi gick ut och gick en lång och rask runda men fick stanna till när värkarna kom för att andas!!
När vi kom hem tog jag en dusch, alvedon och la mig i sängen och lyckades sova i 2 timmar, men när jag vaknade hade jag fortfarande värkar..!!
På kvällen gick vi hem till min bror och käkade tacos men jag hade ingen speciell aptit precis, var där bara en liten stund i med mina värkar hade blivit mkt kraftigare men fortfarande lika lång tid emellan om inte mer..!!
Natten till lördagen var inte rolig kunde inte sova en blund på grund av dem kraftiga värkarna kl 00,00 ringde jag in till förlossningen och hörde om vi skulle komma in eller inte och då sa hon att vi själv fick bestämma men hon tyckte vi skulle stanna hemma och blev det värre så jag ej stod ut så skulle jag ringa igen..!!
På morgonen när vi gick upp kl 6 ( då gav jag upp med att försöka sova ) så tappade Sebbe upp ett varmt bad till mig, och satte på lite musik så satt jag där i ca 15-20 minuter och då hade jag 3-5 minuter mellan värkarna(slemproppen gick direkt efter badet), sen gick jag upp och försökte äta lite och då var jag bara SÅÅ trött hade inte sovit på nästan över 1 dag..!
Värkarna fortsatte och var riktigt kraftiga , vid 10 tiden ringde jag in igen och hörde mig för , men dem tycker jag skulle försöka stanna hemma lite till och det gjorde jag för det gjorde inte sååå ont att jag kände att jag var tvungen att åka in utan jag ville bara höra mig för så den inte helt plötsligt skulle ploppa ut här hemma!
Vid 11 tiden kom svärfar men han vände lika snabbt idörren igen när han såg att jag låg med värkar..!!
Vid kvart i 12 tiden var det 1-3 minuter mellan värkarna så då sa vi till Therese att hon kunde förberedda sig på att köra in ( det var nämligen hon som körde in oss för vi ville hålla det hemligt att vi skulle åka in) och helt plötsligt 10 minuter senare står Therese vid dörren och ska köra in oss, fast vi inte ville åka in då men eftersom hon kom tänkte vi att vi lika bra kunde åka in och kolla läget kunde inte mer än bli hemskickade igen, så jag ringde in till förlossningen och sa att vi kom in nu, och allt dem sa var att : Va beredda på att åka hem igen!!
Precis innan vi skulle köra var Sebbe tvungen att skita och när han satt och sket fick jag en sån jäkla värk som gjorde skit ont så höll jag på att slå in hela toalett dörren..!!!:P haha.. och då jäkla tryckte det på neråt trodde jag skulle skita på mig!!
Fick typ bara 2-3 värkar på hela vägen in till Lund och när vi kom in på förlossningen fick jag 1 värk på typ 15 minuter så jag tänkte bara JAHA typiskt bara för vi kom in så försvinner dem nästan, så vi var sååå beredda på att åka hem igen, blev undersökt och sköterskan sa till mig du ska igenstans du är öppen 7 cm nästan 8 jag bara WHAT??!! men OJ vi kommer få bebis idag skrek jag ut och Sebbe höll på att svimma och fick gå och öppna fönstret för att få luft haha..!! Blev inskriva kvart i 1
Fick byta om till sjukhuskläderna och sen var det bara att vänta..!
Fick gå och tömma blåsan, stod i gå stolen, när jag var öppen 9 cm så tog jag luftgasen ( det var det ända jag använde under hela förlossningen förutom alvedon som jag tog hemma) och då var kl 5 och då kom jag till himmelriket!!
Sen fick dem sticka mig 5 gången för sköterskan kunde fan inte sticka , så fick göra om det hela tiden men sen till sist klarade hon av det !!
Kl 6 satt dem tydligen elektrod på Sagas huvud( kommer ej ihåg att dem ens satt den ) men kl 6 står det i mina papper..!!
Sista cm var riktigt dryp, kl 7 tog dem mitt vatten och sen rest jag mig upp ur sängen och ställde mig vid gå stolen och då kände jag riktigt hur det tryckte neråt och sa till sköterskan att jag MÅSTE krysta hon bara nejdå och gick ut , sen så sa jag till Sebbe NU krystar jag och så började jag krysta, Sebbe kallade in sköterskan snabbt som fan och så såg hon att jag stod och krysta hon bara OJ du står ju och krystar nämen AFAN!!
Dem la mig i sängen och undersökte mig och helt rätt var jag helt öppen så det var bara att krysta!
Så från dom tog vattnet så öppnades jag helt på 5 minuter så 5 över 7 började mina krystvärkar..!!

Saga Låg jätte lång upp så jag fick prova alla sorters ställningar för att försöka trycka ner henne, sen helt plötsligt gick Sagas hjärtljud ner så det kom in en massa läkare som bestämde att dem skulle sätta sugklockan på henne och det gjorde rätt ont tycker jag , när dem väl satt sugklockan försvann mina värkar helt så jag kunde inte krysta så dem satte värkstimulerande dropp på max och 3 minuter senare 19,52 kommer världens finaste sessa upp på min mage och våra tårar kommer..!!
Blev sydd rätt mycket efteråt, och vi hamnade på av 44 för bevakning av Sagas andning under natten!


Så efter 47 timmar med värkar kom En helt perfekt liten tös på 3315 g och 50 lång som fick namnet Saga Amanda Ann-Katrin Wohlert blev född 091121!!!

Att föda barn tyckte JAG var helt otroligt världens mest mäktigaste känsla som jag kommer ta med mig hela livet.. Det gjorde inte alls lika ont som jag trodde det skulle göra, visst gjorde det jävligt ont men inte så ont som jag trodde ( hade kunnat föda 10 ungar ) .. Och att få upp sitt barn på bröstet för första gången är något helt magiskt och det är kärlek från första ögonkastet!!




Kommentarer

Lämna gärna ett avtryck här:

Åh vem är du?:
Minns mig gärna?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Glöm ej lämna din bloggadress så jag kan kolla in din:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0